Zrakoplovi na koje se primjenjuje Pravilnik o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139
- Općenito
- Na koje zrakoplove se primjenjuje Pravilnik o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139?
- Kolika iznosi najveća dopuštena masa pri uzlijetanju (MTOM - Maximum Take-Off Mass) za mikrolake zrakoplove?
- Kolika iznosi najveća dopuštena masa pri uzlijetanju (MTOM - Maximum Take-Off Mass) za žiroplane?
- Što se može napraviti ako dokumentacija zrakoplova i/ili komponente nije dostupna?
- Kontinuirana plovidbenost
- Tko je operator zrakoplova?
- Tko je odgovoran za kontinuiranu plovidbenost zrakoplova?
- Tko i na koga može prenijeti odgovornost za kontinuiranu plovidbenost?
- Kako se prenosi odgovornost za kontinuiranu plovidbenost?
- Jesu li su moguća odstupanja od preporuka proizvođača?
- Tko mora odobriti program održavanja zrakoplova?
- Postoji li alternativa odobravanju programa održavanja?
- Jednom kada se program održavanja zrakoplova proglasi ili odobri, da li ga je potrebno mijenjati?
- Kojim certifikatima se dokazuje sposobnost zrakoplova za plovidbenost i sposobnost za sigurnu zračnu plovidbu?
- Tko može provoditi provjeru plovidbenosti zrakoplova, izdati i produžiti valjanost Potvrde o provjeri plovidbenosti Potvrdu o provjeri plovidbenosti?
- Tko može biti osoba za kontinuiranu plovidbenost u organizaciji za kontinuiranu plovidbenost?
- Treba li se svake godine provoditi provjera plovidbenosti zrakoplova?
- Što znači da je zrakoplov u kontroliranom okruženju?
- Može li se u Hrvatski registar zrakoplova upisati zrakoplov koji trenutno nije plovidben i/ili nije upisan niti u jedan registar zrakoplova?
- Koji su zahtjevi za kontinuiranu plovidbenost koje izdaje HACZ?
- Održavanje zrakoplova i komponenti
- Tko smije izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?
- Koji su standardi za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente?
- Koje su glavne smjernice za pilota-vlasnika koji želi izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?
- Koje su glavne smjernice za graditelja ili obnovitelja koji želi izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?
- Kako se izvršavaju popravci zrakoplova?
- Kako se izvršavaju preinake zrakoplova?
- Kako se potvrđuju izvršeni održavanja zrakoplova ili komponente?
- Može li i kako fizička osoba koja nije pilot-vlasnik, graditelj ili obnovitelj izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?
- Tko može biti osoba za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente u organizaciji za održavanje zrakoplova i/ili komponente?
- Može li organizacija za održavanje odobrena u skladu EASA Part-145, EASA Part-CAO ili nekim drugim posebnim propisom ili propisom druge države održavati zrakoplov na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139?
- Odobrenje za posebne letove
- Posebno regulirani zrakoplovi
- Koji zrakoplovi udovoljavaju uvjetima za kategoriju posebno reguliranih zrakoplova?
- Kada se zrakoplov smatra posebno reguliranim?
- Može li se za posebno regulirani zrakoplov naknadno izdati Svjedodžba o plovidbenosti ili Dopuštenje za letenje?
- Primjenjuju li se svi dijelovi Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) na posebno regulirane zrakoplove?
- Gradnja i obnova zrakoplova
- Tko može zatražiti odobrenje za gradnju ili obnovu zrakoplova?
- Mora li se na zahtjevu za gradnju ili obnovu navesti graditelj ili obnovitelj kada zahtjev za odobrenje gradnje ili obnove podnosi pravna osoba?
- Može li odobrenje za gradnju ili obnovu zatražiti više graditelja ili obnovitelja?
- Može li se zrakoplov izgraditi ili obnoviti bez nadzora?
- Moraju li se osobe koje provode nadzor gradnje ili obnove odobriti ili ih je dovoljno navesti u Programu gradnje ili obnove?
- Mogu li se osobe koje provode nadzor gradnje ili obnove odobriti neovisno od postupka gradnje ili obnove?
- Može li se gradnja ili obnova odobriti nakon početka radova?
- Može li se gradnja ili obnova odobriti nakon početka radova kada je nadzor gradnje ili obnove provodilo inozemno nadležno tijelo?
Općenito
P
Na koje zrakoplove se primjenjuje Pravilnik o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139?O
Pravilnik se primjenjuje na:
- posebno regulirane zrakoplove
- povijesne zrakoplove
- istraživačke, eksperimentalne i znanstvene zrakoplove
- amaterski građene zrakoplove
- bivše vojne zrakoplove
- mikrolake zrakoplove
- žiroplane i
- replike povijesnih ili bivših vojnih zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139.
Referenca: članak 1. i članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20), točka 8. članka 2. i Aneks I Uredbe (EU) 2018/1139 o zajedničkim pravilima u području civilnog zrakoplovstva i osnivanju Agencije Europske unije za sigurnost zračnog prometa
P
Kolika iznosi najveća dopuštena masa pri uzlijetanju (MTOM - Maximum Take-Off Mass) za mikrolake zrakoplove?O
Najveća dopuštena masa pri ulijetanju iznosi za:
- mikrolaki avion: 600 kg za avion koji nije namijenjen za letenje s vodenih površina ili 650 kg za avion koji je namijenjen za letenje s vodenih površina
- mikrolaki helikopter: 600 kg za helikopter koji nije namijenjen za letenje s vodenih površina ili 650 kg za helikopter koji je namijenjen za letenje s vodenih površina
- mikrolaku jedrilicu: 600 kg i
- mikrolaku motornu jedrilicu: 600 kg.
Referenca: članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Kolika iznosi najveća dopuštena masa pri uzlijetanju (MTOM - Maximum Take-Off Mass) za žiroplane?O
Najveća dopuštena masa pri uzlijetanju za žiroplane iznosi 600 kg.
Referenca: članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Što se može napraviti ako dokumentacija zrakoplova i/ili komponente nije dostupna?O
Kada iz opravdanih razloga dokumentacija zrakoplova i/ili komponente nije dostupna, Agencija može prihvatiti dostupnu dokumentaciju koja je najvećoj mogućoj mjeri primjenjiva za predmetni zrakoplov i/ili komponentu.
Referenca: članak 6. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
Kontinuirana plovidbenost
P
Tko je operator zrakoplova?O
Vlasnik zrakoplova smatra se operatorom zrakoplova, osim ako je u Hrvatskom registru civilnih zrakoplova kao operator zrakoplova upisana druga pravna ili fizička osoba.P
Tko je odgovoran za kontinuiranu plovidbenost zrakoplova?O
Za kontinuiranu plovidbenost odgovoran je:
- vlasnik
- operator ili
- organizacija za kontinuiranu plovidbenost.
Referenca: članak 9. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Tko i na koga može prenijeti odgovornost za kontinuiranu plovidbenost?O
Odgovornost za kontinuiranu plovidbenost može prenijeti:
- vlasnik na operatora ili organizaciju za kontinuiranu plovidbenost i
- operator na organizaciju za kontinuiranu plovidbenost.
Referenca: članak 9. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Kako se prenosi odgovornost za kontinuiranu plovidbenost?O
Odgovornost za kontinuiranu plovidbenost prenosi se ugovorom kojim su u obzir uzeti zahtjevi ovoga Pravilnika i utvrđene obveze potpisnika u odnosu na kontinuiranu plovidbenost zrakoplova.
Referenca: članak 10. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Jesu li su moguća odstupanja od preporuka proizvođača?O
Odstupanja od uputa proizvođača moguća su samo ako se dodatnim uputama i/ili pregledima dokaže da je osigurana jednaka ili veća razina sigurnosti.
Referenca: članak 15. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Tko mora odobriti program održavanja zrakoplova?O
Program održavanja zrakoplova i sve naknadne izmjene i dopune mora odobriti:
- HACZ ili
- organizacija za kontinuiranu plovidbenost.
P
Postoji li alternativa odobravanju programa održavanja?O
Umjesto odobrenja programa održavanja zrakoplova vlasnik odnosno operator može sam izraditi i izjavom proglasiti program održavanja zrakoplova.
Referenca: Poglavlje II Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Jednom kada se program održavanja zrakoplova proglasi ili odobri, da li ga je potrebno mijenjati?O
Program održavanja zrakoplova potrebno je mijenjati kada se evaluacijom ili na drugi način utvrdi potreba. Program održavanja zrakoplova mora se evaluirati najmanje jednom godišnje.
Referenca: članak 24. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Kojim certifikatima se dokazuje sposobnost zrakoplova za plovidbenost i sposobnost za sigurnu zračnu plovidbu?O
Sposobnost zrakoplova za sigurnu zračnu plovidbu dokazuje se Svjedodžbom o plovidbenosti ili Dopuštenjem za letenje i pripadajućom Potvrdom o provjeri plovidbenosti.
Referenca: Poglavlje III i Poglavlje IV Dijela drugog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Tko može provoditi provjeru plovidbenosti zrakoplova, izdati i produžiti valjanost Potvrde o provjeri plovidbenosti Potvrdu o provjeri plovidbenosti?O
Provjeru plovidbenosti može provoditi HACZ ili organizacija za kontinuiranu plovidbenost.
Potvrdu o provjeri plovidbenosti može izdati HACZ ili organizacija za kontinuiranu plovidbenost.
Valjanost Potvrde o provjeri plovidbenosti može produžiti organizacija za kontinuiranu plovidbenost.
Fizička osoba koja udovolji zahtjevima za organizaciju za kontinuiranu plovidbenost iz Poglavlja I i Poglavlja II Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) stječe pravo da vodi kontinuiranu plovidbenost, provodi provjeru plovidbenosti, produžava valjanost i izdaje Potvrdu o provjeri plovidbenosti.
Referenca: Poglavlje IV i Poglavlje V Dijela drugog i Dio četvrti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Tko može biti osoba za kontinuiranu plovidbenost u organizaciji za kontinuiranu plovidbenost?O
Osobu za kontinuiranu plovidbenost mora odobriti HACZ.
Osoba za kontinuiranu plovidbenost mora posjedovati:
- odgovarajuću kvalificiranost
- odgovarajuće znanje i
- sposobnost provođenja postupaka kontinuirane plovidbenosti.
- dozvolom ili ovlaštenjem za održavanje tipa zrakoplova ili odgovarajuće vrste zrakoplova
- završenim osposobljavanjem za izvršavanje održavanja zrakoplova i/ili komponente kod proizvođača ili ovlaštene pravne osobe
- tehničkim predznanjem relevantnim za kontinuiranu plovidbenost i
- iskustvom relevantnim za kontinuiranu plovidbenost.
Propisanim standardima otvorila se mogućnost vođenja kontinuirane plovidbenosti, provođenja provjere plovidbenosti, produžavanja valjanosti i izdavanja Potvrde o provjeri plovidbenosti širokom spektru osoba, a ne samo osobama koje posjeduju dozvolu za održavanje izdanu u skladu s EASA Part-66.
Referenca: Poglavlje II Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Treba li se svake godine provoditi provjera plovidbenosti zrakoplova?O
Za zrakoplove koji se nalaze u kontroliranom okruženju, provjera plovidbenosti zrakoplova može se provoditi svake treće godine.
Za zrakoplove koji se ne nalaze u kontroliranom okruženju, provjera plovidbenosti mora se provoditi svake godine.
Referenca: Poglavlje IV i Poglavlje V Dijela drugog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Što znači da je zrakoplov u kontroliranom okruženju?O
Zrakoplov je u kontroliranom okruženju kada organizacija za kontinuiranu plovidbenost vodi kontinuiranu plovidbenost zrakoplova bez prekida najmanje jednu godinu.
Referenca: članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Može li se u Hrvatski registar zrakoplova upisati zrakoplov koji trenutno nije plovidben i/ili nije upisan niti u jedan registar zrakoplova?O
Zrakoplov koji trenutno nije plovidben i koji nije upisan u niti jedan registar zrakoplova može se upisati u Hrvatski registar zrakoplova kada se udovolji odredbama:
- Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
- Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja Hrvatskog registra civilnih zrakoplova (NN 2/2021) i
- Pravilnika o znacima državne pripadnosti i registracijskoj oznaci zrakoplova koji se upisuju u Hrvatski registar civilnih zrakoplova (NN 155/13).
P
Koji su zahtjevi za kontinuiranu plovidbenost koje izdaje HACZ?O
Zahtjevi za kontinuiranu plovidbenost koje izdaje HACZ propisani su Naredbom o zrakoplovnoj sigurnosti ASO-2018-003 Zahtjevi vezani uz preglede zrakoplova, zrakoplovnih komponenti i njihovih resursa.Održavanje zrakoplova i komponenti
P
Tko smije izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?O
Radove održavanja zrakoplova i/ili komponente smije izvršavati:
- pilot-vlasnik zrakoplova
- graditelj
- obnovitelj i
- organizacija za održavanje zrakoplova i/ili komponente, u skladu s uvjetima i ograničenjima propisanim Pravilnikom o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
Referenca: Poglavlje I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Koji su standardi za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente?O
Standardi izvršavanja radova održavanja zrakoplova i/ili komponente propisani su Poglavljem I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) uz primjenu standardne prakse u zrakoplovstvu opisane u dokumentima kao što su EASA Certification Specifications for Standard Changes and Standard Repairs (CS-STAN), FAA Acceptable Methods, Techniques, and Practices - Aircraft Inspection and Repair (FAA AC 43.13) i sl.
Referenca: članak 2. i Poglavlje I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Koje su glavne smjernice za pilota-vlasnika koji želi izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?O
Pilot-vlasnik smije izvršavati preglede i radove održavanja zrakoplova i/ili komponente kako bi utvrdio opće stanje, vidljiva oštećenja i normalno funkcioniranje zrakoplova i komponenti na zrakoplovu kojem MTOM nije veći od 2730 kg i kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije.
Pilot-vlasnik mora biti:
- upoznat sa sadržajem programa održavanja zrakoplova
- upoznat sa standardnom praksom primjenjivom za održavanje zrakoplova i/ili komponente i
- siguran da je sposoban izvršiti radove održavanja navedene u programu održavanja zrakoplova.
Referenca: Poglavlje I Dijela trećeg i Dodatak 1. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Koje su glavne smjernice za graditelja ili obnovitelja koji želi izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?O
Graditelj ili obnovitelj smije izvršavati radove održavanja na zrakoplovu kojeg je izgradio ili obnovio i kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije.
Graditelj ili obnovitelj mora biti:
- upoznat sa sadržajem programa održavanja zrakoplova
- upoznat sa standardnom praksom primjenjivom za održavanje zrakoplova i/ili komponente i
- siguran da je sposoban izvršiti radove održavanja navedene u programu održavanja zrakoplova
P
Kako se izvršavaju popravci zrakoplova?O
Popravci zrakoplova i/ili komponente izvršavaju se:
- u skladu sa standardom održavanja zrakoplova i/ili komponente propisanim Pravilnikom o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
- prema dokumentaciji koju je odobrio:
- proizvođač
- organizacija za održavanje zrakoplova
- organizacija za kontinuiranu plovidbenost
- zrakoplovni stručnjak
- odobrena projektna organizacija
- kontrolor radova
- graditelj
- obnovitelj ili
- organizacija za gradnju ili ispitivanje.
P
Kako se izvršavaju preinake zrakoplova?O
Preinake zrakoplova i/ili komponente izvršavaju se:
- u skladu sa standardom održavanja zrakoplova i/ili komponente propisanim Pravilnikom o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
- prema dokumentaciji koju je odobrio:
- proizvođač
- organizacija za održavanje zrakoplova
- zrakoplovni stručnjak
- odobrena projektna organizacija
- kontrolor radova
- graditelj ili
- organizacija za gradnju ili ispitivanje.
P
Kako se potvrđuju izvršeni održavanja zrakoplova ili komponente?O
Izvršeni radovi održavanja zrakoplova ili komponente moraju se potvrditi izdavanjem Potvrde o otpuštanju u upotrebu nakon završetka radova održavanja, a prije prvog sljedećeg leta zrakoplova.
Za Potvrdu o otpuštanju u upotrebu zrakoplova ili komponente propisan je obavezan sadržaj.
Referenca: članak 40. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Može li i kako fizička osoba koja nije pilot-vlasnik, graditelj ili obnovitelj izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?O
Kada fizička osoba udovolji zahtjevima iz Poglavlja I i Poglavlja III Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) stječe pravo da izvršava radove održavanja zrakoplova i/ili komponente.
Referenca: Dio četvrti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Tko može biti osoba za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente u organizaciji za održavanje zrakoplova i/ili komponente?O
Osobu za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente mora odobriti HACZ.
Osoba za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente mora posjedovati:
- odgovarajuću kvalificiranost
- odgovarajuće znanje i
- sposobnost provođenja postupaka kontinuirane plovidbenosti.
- dozvolom ili ovlaštenjem za održavanje tipa zrakoplova ili odgovarajuće vrste zrakoplova
- dozvolom ili ovlaštenjem za održavanje tipa pogonske grupe ili odgovarajuće vrste pogonske grupe
- završenim osposobljavanjem za izvršavanje održavanja zrakoplova i/ili komponente kod proizvođača ili ovlaštene pravne osobe
- tehničkim predznanjem relevantnim za održavanje zrakoplova i/ili komponente
- relevantnim iskustvom za održavanje zrakoplova i/ili komponente
- relevantnim iskustvom graditelja ili obnovitelja zrakoplova i
- relevantnim iskustvom zrakoplovnog kontrolora radova gradnje ili obnove zrakoplova.
Propisanim standardima otvorila se mogućnost izvršavanja radova održavanja zrakoplova i/ili komponente širokom spektru osoba, a ne samo osobama koje posjeduju dozvolu za održavanje izdanu u skladu s EASA Part-66.
Referenca: Poglavlje III Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Može li organizacija za održavanje odobrena u skladu EASA Part-145, EASA Part-CAO ili nekim drugim posebnim propisom ili propisom druge države održavati zrakoplov na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139?O
Pravilnikom je omogućeno odobrenje organizacije koja posjeduje odobrenje izdano u skladu s posebnim propisima ili propisima druge države kada HACZ utvrdi udovoljavanje zahtjevima iz Poglavlja I i Poglavlja III Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20), čime se otvorila mogućnost da organizacije odobrene u skladu EASA Part-145 i EASA Part-CAO održavaju zrakoplove na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139.
Referenca: Dio četvrti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
Odobrenje za posebne letove
P
U kojem slučaju se izdaje Odobrenje za posebne letove?O
HACZ može izdati Odobrenje za posebne letove za zrakoplov koji više nije sukladan ili nije utvrđeno da je sukladan specifikacijama za plovidbenost, a koji je pod određenim uvjetima sposoban za sigurnu zračnu plovidbu
Referenca: Dio sedmi Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Tko i u koju svrhu može zatražiti izdavanje Odobrenja za posebne letove?O
Zahtjev za izdavanje Odobrenja za posebne letove može podnijeti:
- pravna ili fizička osoba odgovorna za kontinuiranu plovidbenost tog zrakoplova ili
- graditelj ili obnovitelj,
- isporuka ili izvoz zrakoplova
- ispitivanje u letu
- izvođenja probnog leta u svrhu provođenja provjere plovidbenosti ili nakon izvršenih radova održavanja zrakoplova kada Svjedodžba o plovidbenosti ili Dopuštenje za letenje nije valjano
- letenje zrakoplovom do mjesta na kojem se trebaju obaviti radovi održavanja ili provjera plovidbenosti zrakoplova
- letenje zrakoplovom do mjesta skladištenja ili
- drugu svrha koju uz obrazloženje podnositelja zahtjeva za izdavanje odobrenja prihvati HACZ.
P
Što je potrebno dostaviti da bi se izdalo Odobrenje za posebne letove?O
Uz zahtjev za izdavanje Odobrenja za posebne letove mora se priložiti:
- objašnjenje zašto zrakoplov ne udovoljava specifikacijama za plovidbenost
- program ispitivanja zrakoplova i
- Uvjeti za let.
P
Što moraju sadržavati Uvjeti za let?O
Uvjeti za let moraju sadržavati sljedeće:
- opis konfiguracije zrakoplova za koju se traži Odobrenje za posebne letove
- obrazloženje da je zrakoplov siguran za zračnu plovidbu pod predloženim Uvjetima za let
- uvjete ili ograničenja neophodna za sigurnu zračnu plovidbu zrakoplova, a što uključuje uvjete i ograničenja koja se odnose na:
- rute i zračni prostor
- posadu koja će upravljati zrakoplovom
- prijevoz osoba koje nisu posada zrakoplova
- operativna ograničenja, posebne procedure i tehničke zahtjeve
- program ispitivanja zrakoplova
- kontinuiranu plovidbenost i
- održavanje.
Posebno regulirani zrakoplovi
P
Koji zrakoplovi udovoljavaju uvjetima za kategoriju posebno reguliranih zrakoplova?O
Niže navedeni zrakoplovi udovoljavaju uvjetima za kategoriju posebno reguliranih zrakoplova.
Posebno regulirani avion: avion projektiran da nosi samo pilota, kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije i kojem MTOM nije veći od:
- 300 kg
- 315 kg za avion opremljen sustavom spašavanja padobranom
- 330 kg za avion namijenjen za letenje s vodenih površina ili
- 390 kg za amaterski građeni avion uz uvjet da omjer njegovog MTOM-a i:
- ukupne snage pogonske grupe iznosi više od 5 kg/kW ili
- potiska iznosi više od 0,26 kg/N.
- 1200 m3 za balon uzgonjen vrućim zrakom ili
- 400 m3 za balon uzgonjen plinom.
- 300 kg
- 315 kg za helikopter opremljen sustavom spašavanja padobranom
- 330 kg za helikopter namijenjen za letenje s vodenih površina ili
- 390 kg za amaterski građeni helikopter uz uvjet da omjer njegovog MTOM-a i ukupne snage pogonske grupe iznosi više od 3 kg/kW.
- 250 kg
- 265 kg za jedrilicu opremljenu sustavom spašavanja padobranom ili
- 275 kg za jedrilicu namijenjenu za letenje s vodenih površina.
- 300 kg
- 315 kg za motornu jedrilicu opremljenu sustavom spašavanja padobranom
- 330 kg za motornu jedrilicu namijenjenu za letenje s vodenih površina ili
- 390 kg za amaterski građenu jedrilicu s pomoćnim motorom uz uvjet da omjer njenog MTOM-a i:
- ukupne snage pogonske grupe iznosi više od 5 kg/kW ili
- potiska iznosi više od 0.26 kg/N.
- 1200 m3 za zračni brod uzgonjen vrućim zrakom ili
- 400 m3 za zračni brod uzgonjen plinom.
- 300 kg
- 315 kg za žiroplan opremljen sustavom spašavanja padobranom
- 330 kg za žiroplan namijenjen za letenje s vodenih površina ili
- 390 kg za amaterski građeni žiroplan uz uvjet da omjer njegovog MTOM-a i:
- ukupne snage pogonske grupe iznosi više od 5 kg/kW ili
- potiska iznosi više od 0,26 kg/N.
P
Kada se zrakoplov smatra posebno reguliranim?O
Zrakoplov koji udovoljava uvjetima za kategoriju posebno reguliranih zrakoplova smatra se posebno reguliranim zrakoplovom samo ako je udovoljeno zahtjevima Dijela petog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) i kada je za zrakoplov izdana Dozvola za letenje posebno reguliranog zrakoplova.
Referenca: Dio peti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Može li se za posebno regulirani zrakoplov naknadno izdati Svjedodžba o plovidbenosti ili Dopuštenje za letenje?O
Zrakoplov za koji je jednom izdana Dozvola za letenje posebno reguliranog zrakoplova ostaje trajno u statusu posebno reguliranog zrakoplova.
Referenca: Dio peti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Primjenjuju li se svi dijelovi Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) na posebno regulirane zrakoplove?O
Na posebno regulirane zrakoplove primjenjuje se samo Dio peti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
Referenca: Dio peti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
Gradnja i obnova zrakoplova
P
Tko može zatražiti odobrenje za gradnju ili obnovu zrakoplova?O
Odobrenje za gradnju ili obnovu zrakoplova može zatražiti pravna ili fizička osoba.
Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Mora li se na zahtjevu za gradnju ili obnovu navesti graditelj ili obnovitelj kada zahtjev za odobrenje gradnje ili obnove podnosi pravna osoba?O
Na zahtjevu se moraju navesti graditelj ili obnovitelj i kada zahtjev za odobrenje gradnje ili obnove podnosi pravna osoba.
Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Može li odobrenje za gradnju ili obnovu zatražiti više graditelja ili obnovitelja?O
Odobrenje za gradnju ili obnovu može zatražiti više graditelja ili obnovitelja, pri čemu su propisane obaveze i odgovornosti jednako primjenjive na sve graditelje ili obnovitelje.
Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Može li se zrakoplov izgraditi ili obnoviti bez nadzora?O
Gradnja ili obnova zrakoplova mora se provoditi pod nadzorom kontrolora radova i zrakoplovnog stručnjaka ili projektne organizacije.
Međutim, zrakoplov se može izgraditi bez nadzora zrakoplovnog stručnjaka ili projektne organizacije ako se:
- zrakoplov ne gradi prema vlastitim planovima ili
- ne izvršavaju preinake opisane pod točkom 1. i točkom 2. iz Dodatka 1. ovoga Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
Referenca: Poglavlje I i Poglavlje II Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Moraju li se osobe koje provode nadzor gradnje ili obnove odobriti ili ih je dovoljno navesti u Programu gradnje ili obnove?O
Kontrolore radova, zrakoplovne stručnjake i projektnu organizaciju mora odobriti HACZ u posebnom postupku.
Referenca: Poglavlje I i Poglavlje II Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Mogu li se osobe koje provode nadzor gradnje ili obnove odobriti neovisno od postupka gradnje ili obnove?O
Kontrolore radova, zrakoplovne stručnjake i projektnu organizaciju HACZ može odobriti neovisno od postupka gradnje ili obnove.
Referenca: Poglavlje II Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Može li se gradnja ili obnova odobriti nakon početka radova?O
Gradnja ili obnova može se odobriti nakon početka radova ako se udovolji i dodatnim zahtjevima za odobrenje gradnje ili obnove propisanim u članku 69., članku 70. i članku 71. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
P
Može li se gradnja ili obnova odobriti nakon početka radova kada je nadzor gradnje ili obnove provodilo inozemno nadležno tijelo?O
Gradnja ili obnova može se odobriti nakon početka radova kada je nadzor gradnje ili obnove provodilo inozemno nadležno tijelo ako se udovolji i dodatnim zahtjevima za odobrenje gradnje ili obnove propisanim u članku 69. i članku 72. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)